Goeie afspraken maken goeie vrienden, ook bij Gezinszorg Villers!
Wanneer je ervoor kiest om de hulp van Gezinszorg Villers in huis te halen, kies je voor heel wat meer rust in je hoofd. Wij nemen tenslotte over wat jou (even) niet meer lukt, zodat jij kan focussen op dat wat telt: je gezondheid, je familie - of beide, natuurlijk.
En om deze samenwerking zo vlot mogelijk te laten verlopen, stelden we enkele afspraken op. Dit zijn regels waar wij ons aan zullen houden - en zaken waarvan we verwachten dat jij ze respecteert. Niets al te gek, maar toch belangrijk om weten. Hier gaan we!
Hier houden wij ons aan
1. We beloven continuïteit in de mate van het mogelijke
Vertrouwen is absoluut onmisbaar wat gezinszorg betreft. Een zekere vertrouwensband tussen jou en je verzorgende is belangrijk voor beide partijen: enkel wanneer iedereen zich veilig en op het gemak voelt, kan perfecte zorg gegarandeerd worden. Daarom proberen we een vast team rond je op te bouwen, zodat je steeds dezelfde gezichten ziet.
2. Hoe we factureren en andere geldzaken
We sturen je maandelijks een gedetailleerd overzicht van de gepresteerde uren toe. Bovenop de gewerkte uren komen ook nog deze drie extra zaken:
- 5% toeslag voor overlegmomenten tussen verzorgenden en wijkverantwoordelijken;
- Verplaatsing tussen 2 cliënten: de tijd wordt in mindering gebracht en verdeeld tussen de 2 zorgvragenden;
- De afgelegde kilometers per (brom)fiets/auto in opdracht van de cliënt (€0,23/km).
Bij het berekenen van de prijs per uur, calculeren we jouw BEL-profielscore (mate van hulpbehoevendheid) in. Bij 35 of hoger krijg je een korting van €0,65 per uur. Bij 60 uur of meer per maand, krijg je €1 korting per uur. Is jouw BEL-score 35 of hoger én werken we 1 jaar samen? Dan krijg je een extra korting van €0,25 per uur.
Moest onze verzorgende moeten omgaan met geld of andere waardevolle zaken, dan hebben we daar specifieke formulieren voor om alle partijen te beschermen.
3. Over privacy en ons beroepsgeheim
Elk van onze verzorgenden is gebonden aan beroepsgeheim. Onze rapportages zijn altijd in jouw belang én enkel aan wijkverantwoordelijken (die op hun beurt ook gebonden zijn aan beroepsgeheim). Enkel wanneer jij toestemming geeft, kunnen we informatie opvragen bij of doorgeven aan andere zorgverleners.
4. Roken
Wij verbieden al onze verzorgenden, huishoudhulpen en poetshulpen thuis bij jou te roken. Als je zelf rookt, dan verwachten wij dat de ruimte goed verlucht is - en dat je niet rookt in een ruimte waar onze collega aan het werk is.
5. Burgerlijke aansprakelijkheid
Onze medewerkers zijn verzekerd voor arbeidsongevallen en Gezinszorg Villers vzw is verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid. Met andere woorden: als een medewerkers schade veroorzaakt bij jou, zal de verzekering dit vergoeden.
6. We blijven bijleren
We organiseren regelmatig opleidingen en vormingen voor onze verzorgenden: enkel door continu bij te leren, kunnen we onze hulpverlening blijven bijsturen en verbeteren. Hiervan houden we je altijd op de hoogte!
Hier vragen we jou om je aan te houden
1. Over begeleiding bij uitstappen
Maak je een fijne uitstap met je verzorgende? Wat leuk! Hou er wel rekening mee dat jouw verzorgende niet instaat voor eventuele kosten. Hij of zij mag, indien nodig, wel haar eigen wagen gebruiken, maar dan vragen we wel een kleine kilometervergoeding (€0,40/km).
2. Over bezoek buiten de werkuren
Natuurlijk heb je een hechte band met je verzorgende: da’s het doel van onze typische, persoonlijke aanpak. Toch moeten we hier grenzen trekken: daarom is het onze medewerkers niet toegestaan om cliënten te bezoeken na de werkuren. Daarnaast mogen ze hun telefoonnummer of privé-adres niet doorgeven. Op deze manier garanderen we een uiterst professionele aanpak.
3. Waardering is het grootste geschenk
Wil je onze verzorgenden bedanken voor hun hulp? Dan zijn jouw woorden al méér dan genoeg voor ons. Jouw waardering en glimlach betekenen meer voor ons dan spulletjes. Daarom nemen we geen geschenken, giften of erfenissen aan.
4. Gezondheidspreventie
Als jij of één van jouw gezinsleden aan een besmettelijke ziekte lijdt, dan weten we dit graag: zo kunnen wij de nodige preventieve maatregelen nemen. Uiteraard blijft dit allemaal onder ons en bewaakt door het beroepsgeheim.
5. Huisdieren
Pluizige vriend in huis? Geen probleem: wij verzorgen jouw dieren met evenveel liefde als we jou verzorgen. Laat het ons gewoon even op voorhand weten, zodat we niet voor verrassingen komen te staan. Is jouw dier bovendien ‘enthousiaster’ dan normaal of is het soms agressief? Dan vragen we om hem/haar even apart te zetten tijdens ons bezoek.
6. De werkomstandigheden en veiligheid
Wij vragen jouw medewerking om de veiligheid van onze medewerkers te bewaken. Zorg er daarom voor dat het nodige materiaal in goede staat aanwezig is en dat de werkomstandigheden goed zijn. Want enkel als dit in orde is, kunnen ze je nog beter helpen! Wij bedanken je om te letten op volgende zaken:
- Hou de vloer en trap vrij
- Maak tapijten vast
- Zorg voor voldoende verlichting
- Zorg ervoor dat er geen elektrische bedrading en telefoondraden op doorgangsplaatsen liggen
- Beperk de verplaatsing van zware voorwerpen
- Vermijd agressieve schoonmaakmiddelen en bleekmiddel
- Het gebruik van ammoniak is niet toegestaan
Let je op bovenstaande zaken? Dan kunnen onze medewerkers meteen aan de slag, zonder enige risico op blessures of letsels. Bedankt!
7. Respecteer de zaken die we niet kunnen doen voor jou
Onze hulpverleners helpen jou met verzorgende, huishoudelijke en ondersteunende taken. Hoewel jij voor het grootste deel zelf bepaalt wat dat voor jou inhoudt, zijn er enkele taken die onze medewerkers niet opnemen:
- Toedienen van medicatie
- Grote schoonmaak
- Uitsluitend poetswerk (behalve, natuurlijk, als je kiest voor poetshulp of huishoudhulp)
- Medische en verpleegkundige verzorging
8. Over wijzigingen in de planning
Heb je gezinshulp ingepland staan, maar heb je deze toch niet nodig? Dan is het voldoende om ons één werkdag op voorhand, voor 15u te verwittigen. Als je op tijd iets laat weten, zullen we de uren niet aanrekenen (voor huishoudhulpen geldt deze regel niet, en moet je vroeger afzeggen). Wil je grotere wijzigingen doorvoeren? Dan vragen we je om contact op te nemen met je wijkverantwoordelijke.
9. Wat als je een klacht hebt?
Elke medewerker van Gezinszorg Villers heeft hetzelfde doel voor ogen: jou de zorg geven waarnaar je op zoek bent. Maar niemand is perfect, en het kan altijd voorvallen dat je een klacht hebt. Aarzel niet om ons hiervan op de hoogte te brengen, want enkel zo kunnen we een oplossing bieden. Jouw wijkverantwoordelijke is jouw eerste contact, maar je kan je klacht ook altijd opsturen via klachten@gezinszorgvillers.be of doorgeven via 03 543 92 19.
Heb je hier nog vragen over?
Voor jou zorgen, da’s onze missie. Heb je nog vragen over onze huisregels en afspraken, wil je beroep doen op één van onze zorgdiensten of heb je een andere vraag of bezorgdheid? Neem dan zeker contact op met ons hoofdkantoor!
Telefoon: 03 543 92 10
Mail: info@gezinszorgvillers.be
Wij proberen zo snel mogelijk een antwoord te voorzien op jouw vragen. Tot snel?