Gezinszorg Villers stelt voor: het cohort-team

We vertelden het je eerder al: op 23 maart startten wij proactief ons cohort-team op. Dit is een specifiek team dat besmette corona-patiënten thuis verzorgt. Dit team wordt bemand door verzorgenden van het Acute Thuiszorg team. Voorlopig gingen we van start met drie verzorgenden die hier exclusief voor vrijgesteld zijn.

Maar wie zijn deze toppers, hoe zien hun dagen eruit en - vooral - wat doen zij om onze cliënten te helpen en ondersteunen? We belden met Anouk, leidinggevende van het cohort-team, Rebecca, verzorgende binnen het cohort-team, en Pascale, één van de vele kandidaten op de reservelijst om het cohort-team te versterken indien nodig - en vroegen hen naar hun ervaringen.

Wat is het cohort-team precies?

We spreken met Anouk, de leidinggevende van het gloednieuwe cohort-team. Ze vertelt dat de verzorgenden binnen dat team experts zijn die uit de acute thuiszorg komen. Met andere woorden: zij zijn het niet alleen al gewend om te werken over een groot zorggebied, maar ze zijn ook al getraind om de juiste prioriteiten te stellen en de hoogstnoodzakelijke zaken te herkennen.

De experts binnen acute thuiszorg zijn dan ook meer dan capabel om in deze stressvolle omstandigheden te functioneren: ze zijn het gewend om in dit soort situaties te werken en kunnen goed om met hoge druk.

Uiteraard kregen de mensen die zich opgaven voor dit nieuwe team eerst en vooral een geschikte opleiding. Onze preventieadviseurs schoten hiervoor razendsnel in actie - en voorzagen een opleiding die voornamelijk ging rond het correct gebruik van al het nieuwe beschermingsmateriaal.

Anouk, leidinggevende van het cohort-team zegt...
“Het is echt prachtig hoeveel van onze verzorgenden zich zonder twijfel kandidaat stelden om dit team te vervoegen - ook collega’s die niét in de acute thuiszorg werken, zoals Pascale, bijvoorbeeld. Dat zotte engagement binnen Gezinszorg Villers maakt mij als leidinggevende trots. En het bewijst des te meer: bij ons zit de zorg oprecht in hart én ziel."

In het midden van het cohort-team: de nood aan menselijk contact was nooit zo groot

Rebecca is één van de verzorgenden die vandaag deel uitmaakt van het cohort-team. Ze vertelt ons dat ze heel wat cliënteel hebben: mensen die besmet zijn met covid-19 en thuis moeten uitzieken, maar ook mensen die ontslagen zijn uit het ziekenhuis. Daar doet dit team nu de nazorg voor.

Dat de eerste week in lockdown spannend was, dat moeten we je niet vertellen. Maar Rebecca vertelt daarnaast ook over de fantastische opleiding die ze in diezelfde week kreeg.

Daar leerden ze alles over het hoe en wat van de materialen die ze nu plots verplicht moeten kunnen hanteren. Dat gaat over schorten, maskers, handschoenen en pakken - maar ook over de nieuwe richtlijnen qua handen wassen, hoe je kleding en handschoenen veilig uittrekt én hoe je ze wast wanneer je thuiskomt.

De afstand die plots bewaard moet worden, die is niet gemakkelijk om te hanteren. 'Focus, focus, focus', omschrijft Rebecca het, want: ‘voor je het weet, wil je een hand geven uit gewoonte, maar dat mag dus niet. Je moet er dus voor zorgen dat je er met je hoofd altijd bij bent.’

‘Daarnaast ziet onze ‘outfit’ er voor kindjes dikwijls ook wat beangstigend uit. Dat proberen we dan op te lossen door bloemetjes te tekenen op onze mondmaskers - of om even met hen op ‘berenjacht’ te gaan. Menselijk contact is momenteel verboden, maar we merken toch op dat deze kleine initiatieven helpen. Dus dan blijven we dat gewoon doen.’ (lacht)

Rebecca, verzorgende binnen het cohort-team zegt...
“Ik voelde me zo goed ondersteund én gesteund door onze organisatie, da’s onbeschrijflijk. In een mum van tijd hadden ze deze opleiding opgesteld én die aan ons gegeven. Daarnaast zit ik ook in een whatsapp groep met mijn cohort-teamgenoten - dat is ook heel fijn. We praten veel met elkaar, luchten ons hart en sleuren elkaar erdoor.”

Hoe ook de 'gewone' zorg aan huis veranderd is

Pascale merkt ook de veranderingen bij ‘gewone’ thuiszorg. Hun vaste cliënten hebben vandaag, meer dan ooit, nood aan hulp. Extra hulp, zelfs, aangezien mantelverzorgers en (klein)kinderen niet meer mogen langskomen.

“We zijn nu meer dan ooit belangrijk voor onze mensen. Ze rekenen vandaag des te meer op onze komst omdat ze ons ook nodig hebben voor alle extra zaken.”


Zo voeren de verzorgenden tegenwoordig niet enkel meer de ‘gewone’ zorgtaken uit, maar komt daar bijvoorbeeld ook nog voetverzorging of haar knippen bij. Daarnaast wordt ons ook vaak gevraagd om te helpen bij financiën of andere administratie, aangezien zij niet meer naar de bank mogen gaan. Samen tellen we af naar mooiere tijden, waar onze cliënten hun (klein)kinderen zonder zorg terug in hun armen kunnen sluiten.

Pascale, verzorgende bij Villers en kandidaat voor het cohort-team zegt...
“De dagen zijn langer geworden, zowel fysiek als mentaal. Maar als mijn laatste cliënt van de dag vraagt om nog wat langer te blijven voor een tasje koffie, dan doe ik dat. Daar kom ik met veel liefde later voor thuis.”

Meer weten over hoe wij ook in tijden van nood helpen?

Aarzel niet om ons te contacteren. Ook nu, in tijden van nood en onzekerheid, kan jij op Gezinszorg Villers vertrouwen als rots in de branding. Thuiszorg is vandaag meer dan ooit belangrijk om onze zorgbehoevende cliënten te helpen en te ondersteunen. Daarom starten we ook nieuwe aanvragen nog op. Tot snel?