Hoe zorgt Gezinszorg Villers voor cliënt en collega in tijden van corona?
Het zijn zware tijden voor ons allemaal. En natuurlijk staat Gezinszorg Villers, zoals altijd, paraat voor diegenen die nood hebben aan zorg. Daar verandert niets aan.
Wat wél verandert, zijn bepaalde regels of maatregelen die we hebben ingevoerd om zowel cliënt als collega optimaal te beschermen. Wij zetten ze vandaag even op een rijtje.
Heb je erna toch nog vragen? Aarzel niet om ons te contacteren: wij halen jouw bezorgdheden graag weg.
We bekijken elke situatie op maat
Natuurlijk volgen wij in eerste plaats de richtlijnen van de overheid op de voet op. Daarom bekijken we elke situatie apart en geven we voorrang aan de meest dringende zorg.
We voorzien dus noodzakelijke zorg bij alle cliënten die dat willen - ook in geval van besmetting met corona. Dit wil zeggen dat we komen koken, wassen, en naar de supermarkt gaan. Extraatjes zoals samen puzzelen, kunnen we jammer genoeg niet meer doen. Al deze maatregelen gelden, voorlopig, tot 19 april.
We gaan voor meerdere cliënten naar de supermarkt
Normaal gezien gaan we vaak samen met onze cliënten naar de supermarkt: ook dit wordt momenteel niet meer gedaan om besmetting te voorkomen. Daarnaast gaan we tegenwoordig ook voor meerdere cliënten tegelijkertijd naar de winkel om tijd te besparen en interacties te beperken.
Voor de collega’s:
Het winkelen in de supermarkten wordt steeds strenger. Omdat er voorrang wordt gegeven aan 65+, moet je als verzorgende verplicht wachten. Toon de security dat je in opdracht van een thuiszorgdienst werkt - en draag je schort, polo of fleecevest als je naar de winkel gaat. Neem ook altijd je badge/pasje mee, zodat je je kan legitimeren indien nodig.
We richten een cohort-team op
Op 23 maart hebben wij, op vraag van de overheid, ons cohort-team opgestart. Dit is een specifiek team dat besmette corona-patiënten thuis zal helpen. Dit team wordt bemand door verzorgenden van het Acute Thuiszorg team. Voorlopig gingen we van start met twee verzorgenden die hier exclusief voor vrijgesteld zijn. Indien de vraag toeneemt, breiden we het team uit.
Alle verzorgenden van ons cohort-team kregen een extra opleiding én uiteraard de nodige beschermingsmiddelen.
We naaien mondmaskers
Zoals iedereen weet, zijn mondmaskers erg schaars. Ook Gezinszorg Villers kampt met een tekort. Daarom deden we een oproep naar ons netwerk om mondmaskers te naaien, waarmee tal van collega’s al gestart zijn.
We stuurden een mailing uit met het patroon en de werkwijze die door FOD Gezondheidszorg verspreid werden. Sindsdien werden er al verschillende mondmaskers binnen gebracht - maar we kunnen er altijd meer gebruiken! Laat het ons zeker weten als jij er op overschot hebt, we zijn je nu al dankbaar!
We zorgen extra goed voor onze collega’s
Momenteel is de gezondheid van onze collega’s topprioriteit: enkel wanneer zij gezond zijn, kunnen ze de nodige zorg verlenen. Daarom drukken we hen op het hart om volgende maatregelen na te leven. En we vertrouwen er blindelings op dat deze helden dit ook effectief doen.
- Blijf niet langer bij de cliënt thuis dan nodig - zowel om de cliënt als jezelf zoveel mogelijk te beschermen. Sneller klaar dan gepland? Contacteer de permanentie: zij bekijken of er nog dringende hulp nodig is in de regio - of dat je vroeger naar huis kan.
- Hou er rekening mee dat je meer tijd per cliënt kan moeten spenderen, door file in de supermarkt, bijvoorbeeld.
- Onze cliënten zijn grotendeels mensen uit risicogroepen - en het is vandaag meer dan ooit belangrijk om hen te helpen en ondersteunen. Neem je cliënt daarom niet mee naar buiten - en doe alle boodschappen in hun plaats.
- Was je handen met water en zeep - vertrouw niet enkel op ontsmettingsspray.
- Vertoon je symptomen? Kom dan niet werken. Helpen om de verspreiding van het virus tegen te gaan, is minstens even belangrijk als zorg verlenen. Verzorg jezelf én blijf thuis. Niemand zal het je kwalijk nemen.
- Wees alert als cliënten tekenen van besmetting vertonen: maak hen erop attent en laat hen hun huisarts contacteren. Neem bovendien ook meteen met Gezinszorg Villers contact op: dan kijken we of we de zorg kunnen aanpassen.
- Vermijd het wijkhuis zoveel je kan. Wil je graag middagpauze of kan je niet anders omwille van je planning? Bespreek dit met je wijkverantwoordelijke.
En, last but not least: als je vragen hebt, aarzel dan niet te bellen. De permanentie wordt elke dag versterkt door meerdere wijkverantwoordelijken om jullie vragen te beantwoorden. Ook preventieadviseurs zijn beschikbaar om vragen te beantwoorden.
Heb je nog vragen over hoe wij te werk gaan?
Laat het ons gerust weten. Wij beantwoorden graag al je vragen.