Privacybeleid van www.gezinszorgvillers.be



Privacyverklaring Gezinszorg Villers vzw – Extern

Gezinszorg Villers vzw, met maatschappelijke zetel te Leerwijk 1, 2180 Ekeren en geregistreerd onder ondernemingsnummer 0413.259.788 verzamelt en verwerkt persoonsgegevens in haar hoedanigheid van verwerkingsverantwoordelijke.

1. Toepassingsgebied van de Privacyverklaring

Gezinszorg Villers vzw hecht veel waarde aan privacy en zet zich daarom in om de persoonsgegevens van al haar belanghebbenden met de grootst mogelijke zorgvuldigheid te beschermen. Persoonsgegevens worden op een eerlijke, transparante en wettelijke manier verwerkt, in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR) en de relevante nationale en internationale regelgeving. Deze privacyverklaring is van toepassing op onze cliënten, partners, websitebezoekers, leveranciers,… voor de persoonsgegevens die Gezinszorg Villers via deze website en de gerelateerde services verzamelt en verwerkt.

Deze privacyverklaring bevat belangrijke informatie omtrent hoe en voor welke doeleinden Gezinszorg Villers persoonsgegevens verzamelt en verwerkt, en verduidelijkt welke rechten u als betrokkene kunt uitoefenen.

2. Overzicht van doeleinden, persoonsgegevens en rechtsgrondslag

Onder persoonsgegevens verstaan we alle informatie waarmee een persoon direct of indirect geïdentificeerd kan worden. U kunt uw persoonsgegevens aan ons verstrekken in het kader van de volgende activiteiten, voor de overeenkomstige doeleinden en op basis van de vermelde rechtsgrondslag.

Doel Persoonsgegevens Rechtsgrond Bron
Contact formulier en correspondentie
Om uw vraag of bericht te behandelen.
Naam;
E-mailadres;
Vraag of bericht.
Noodzakelijk voor de uitvoering van een contract of om op uw verzoek stappen te ondernemen voorafgaand aan het aangaan van een contract. Door u verstrekt wanneer u het contactformulier invult of contact met ons opneemt via e-mail, post, telefoon.
Nieuwsbrief:
Om u op de hoogte te houden van onze laatste nieuwsberichten.
Naam;
E-mailadres;
Adres.
Toestemming. Door u verstrekt wanneer u zich inschrijft voor de nieuwsbrief.
Sales/marketing
Voor direct-marketingcampagnes om u te informeren over promoties met betrekking tot de producten en diensten die wij leveren en om contact op te nemen met potentiële toekomstige cliënten. We kunnen de gegevens ook gebruiken om gerichte aanbiedingen te doen, bijvoorbeeld via e-mail of om een advertentie op onze eigen website weer te geven.
Naam;
E-mailadres;
Gebruikersgegevens;
Trackers.
Toestemming. Door u verstrekt.
Enquête/feedback
Om de aangeboden diensten te beoordelen, evalueren en verbeteren.
Cookies;
Gebruiksgegevens;
Persoonsgegevens zoals leeftijd, geslacht, opleiding gezinssamenstelling, …
Toestemming & legitiem belang om onze diensten te verbeteren. Via SurveyMonkey.
Evenementen
Om u te registreren en om u te laten deelnemen aan evenementen.
Naam;
E-mailadres;
Functie;
Organisatie waarvoor je werkt.
Toestemming & noodzakelijk voor de uitvoering van een contract of om op uw verzoek stappen te ondernemen voorafgaand aan het aangaan van een contract. Door u verstrekt wanneer u zich inschrijft voor het evenement.
Dienstverlening
Voor het verlenen van de zorg- en ondersteuningsdiensten die u aanvraagde.
Contactgegevens;
Identificatiegegevens (zoals naam, adres,…);
Familiale gegevens zoals gezinssamenstelling, contactgegevens naaste familie en mantelzorgers indien noodzakelijk voor uitvoering contract,…;
Adres;
Factuurgegevens (bankrekeningnummer indien betaling via domiciliëring).
Noodzakelijk voor de uitvoering van een contract of om op uw verzoek stappen te ondernemen voorafgaand aan het aangaan van een contract. Door u verstrekt bij eerste contact en/of bij intake.
Dienstverlening
Voor het verlenen van de zorg- en ondersteuningsdiensten die u aanvraagde.
Gezondheids- en financiële gegevens:
gezondheidsgegevens worden uitsluitend verwerkt indien dit noodzakelijk is voor het uitvoeren van de overeenkomst, zoals het verlenen van zorg en/of gerelateerde diensten. Deze gegevens kunnen in sommige gevallen afkomstig zijn van andere zorgverleners in het kader van de zorgverstrekking of dienstverlening.
Wettelijke verplichting (de wet bepaalt welke gegevens we moeten verwerken): Persoonsgegevens van cliënten worden bewaard in het gebruikersdossier van de cliënt (BVR 28/06/2019, Hoofdstuk 3, Afdeling 3, Artikel 12, §1, 2°)
Persoonsgegevens worden opgeslagen in een gebruikersdossier, dat zorgvuldig wordt beheerd.
Minimale inhoud gebruikersdossier: zorg- en ondersteuningsdoelen en afspraken over de geplande zorg en ondersteuning.
Door u verstrekt bij eerste contact en/of bij intake.
Dienstverlening
Voor het verlenen van de zorg- en ondersteuningsdiensten die u aanvraagde.
Bij cliënten van de Dienstencheques worden gezondheidsgegevens enkel verwerkt wanneer deze door de klant zelf zijn verstrekt of bekendgemaakt en voor zover dit nodig is om de overeenkomst correct uit te voeren. Noodzakelijk voor de uitvoering van een contract of om op uw verzoek stappen te ondernemen voorafgaand aan het aangaan van een contract. Door u verstrekt.
Dienstverlening
Voor het verlenen van de zorg- en ondersteuningsdiensten die u aanvraagde.
Rijksregisternummer Rijksregisternummer: machtigingen van het Sectoraal comité van het Rijksregister:
Beraadslaging RR nr. 36/2008 van 30 juli 2008
Beraadslaging RR nr. 01/2009 van 21 januari 2009
Beraadslaging RR nr. 01/2012 van 11 januari 2012
Door u verstrekt bij eerste contact en/of bij intake.
Contractbeheer van leveranciers en partners
Voor het aangaan van overeenkomsten en het beheren van onze contractuele relaties.
Contactgegevens van leveranciers en partners. Noodzakelijk voor de uitvoering van een contract of om op uw verzoek stappen te ondernemen voorafgaand aan het aangaan van een contract. Door u verstrekt naar aanleiding van uw verzoek om leverancier of partner te worden.
Analyses
Om het internetverkeer te volgen en te analyseren en het gebruiksgedrag in kaart te brengen.
Cookies;
Gebruikersgegevens.
Toestemming via een cookie-banner. De cookieverklaring is beschikbaar op de website. Verzameld via Google Analytics.
Heatmaps en registratie van sessies Aangeven van de delen van een pagina waar websitegebruikers hun muis het meest naartoe bewegen en waarop ze klikken. Via deze diensten wordt het websiteverkeer bekeken en geanalyseerd en kan het gedrag van de websitegebruiker worden gevolgd. Cookies;
Gebruikersgegevens.
Toestemming via een cookie-banner. Verzameld via Google Analytics.
Cookies en tagbeheer
Beheren van tags en scripts die op gecentraliseerde wijze nodig zijn voor deze applicatie. Hierdoor stromen de gegevens van websitegebruikers door deze diensten, wat kan leiden tot het bewaren van deze gegevens.
Gebruikersgegevens. Toestemming via een cookie-banner. Via Google Tag Manager.

Wanneer de verwerking van uw persoonsgegevens, zoals vermeld in de bovenstaande tabel, noodzakelijk is op basis van een wettelijke verplichting of voor het aangaan en uitvoeren van een overeenkomst (bijvoorbeeld om gezinszorg op te starten), is het verstrekken van deze gegevens verplicht. Indien u deze gegevens niet verstrekt, is het mogelijk dat wij de gevraagde dienstverlening niet kunnen opstarten of verderzetten.

Uw rechten als betrokkene

Behoudens de voorwaarden en beperkingen van de Toepasselijke Gegevensbeschermingswetgeving, kunt u onderstaande rechten als betrokkene uitoefenen.

Onderstaande rechten kunnen kosteloos worden uitgeoefend door een e-mail te sturen naar . Behalve in gevallen waarin de wet (Toepasselijke Gegevensbeschermingswetgeving) anders bepaalt, verbinden wij ons ertoe binnen een maand na ontvangst op uw verzoek te reageren. We kunnen eerst om aanvullende informatie vragen om uw identiteit te bevestigen en om er zeker van te zijn dat het verzoek van u afkomstig is.

3.1 Recht op toegang tot uw persoonsgegevens

Het recht om toegang te vragen tot uw persoonsgegevens, om een kopie op te vragen van de persoonsgegevens die wij over u verzamelen en bijkomende informatie over hoe wij uw gegevens verwerken.

3.2 Recht op rectificatie

Het recht om onjuiste persoonsgegevens te laten corrigeren of onvolledige persoonsgegevens die wij over u bewaren aan te vullen.

3.3 Recht op gegevenswissing ("recht om vergeten te worden")

Het recht om uw persoonsgegevens uit onze systemen te laten verwijderen. Het verzoek om uw persoonsgegevens te wissen kan niet altijd worden ingewilligd vanwege bijvoorbeeld contractuele of wettelijke verplichtingen. We zullen deze verplichtingen in acht nemen wanneer we op uw verzoek reageren.

3.4 Recht van bezwaar

Het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens als de verwerking is gebaseerd op ons legitieme belang of op gronden van algemeen belang. We zullen de verwerking stopzetten, tenzij we dwingende legitieme redenen kunnen aantonen voor verdere verwerking of voor de uitoefening van juridische claims.

U kunt ook bezwaar maken indien wij uw gegevens verwerken voor direct marketing doeleinden, zodat de persoonsgegevens niet langer voor deze doeleinden worden verwerkt.

3.5 Recht om uw toestemming in te trekken

Voor de verwerking van uw persoonsgegevens die door ons met uw toestemming zijn verzameld, kunt u uw toestemming te allen tijde intrekken. U kunt zich bijvoorbeeld op elk gewenst moment afmelden voor nieuwsbrieven. Het intrekken van uw toestemming heeft echter geen invloed op de rechtmatigheid van de verwerking op basis van toestemming voordat deze werd ingetrokken.

3.6 Recht op beperking van de verwerking

In bepaalde gevallen heeft u het recht om de verwerking van uw persoonsgegevens te laten beperken. Als u dit recht succesvol uitoefent, blijven we uw gegevens opslaan, maar beperken we het gebruik ervan. U kunt dit verzoek bijvoorbeeld doen als u van mening bent dat uw persoonsgegevens onjuist zijn of als de verwerking door ons niet gerechtvaardigd is. We hoeven deze verzoeken alleen in te vullen in specifieke gevallen, zoals bepaald door de wet.

3.7 Recht op overdraagbaarheid van persoonsgegevens

Het recht om uw persoonsgegevens die door ons worden verwerkt te verkrijgen in een gestructureerd, veelgebruikt en machinaal leesbaar formaat en/of om deze gegevens te laten doorsturen of te kopiëren naar een andere verwerkingsverantwoordelijke.

3.8 Recht om een klacht in te dienen

Als u van mening bent dat wij uw rechten inzake gegevensbescherming schenden, hebt u het recht om een klacht in te dienen bij:

  • Gezinszorg Villers vzw, Leerwijk 1, 2180 Ekeren per post of telefonisch op 03 543 92 10 of per mail naar: .

  • De Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit: Gegevensbescherming, Drukpersstraat 35, 1000 Brussel, Tel +32 (0) 2 274 48 00, e-mail: .

  • 4. Ontvangers

    Wij verkopen uw persoonsgegevens niet aan derden en maken deze enkel bekend in de gevallen zoals hieronder beschreven:

    • Persoonsgegevens kunnen worden gedeeld tussen onze verschillende teams indien een dergelijke overdracht nodig is voor het leveren van onze diensten in overeenstemming met het vooraf bepaalde doel dat in de bovenstaande tabel is vermeld;
    • Persoonsgegevens kunnen worden gedeeld met externe dienstverleners aan wie we bepaalde verwerkingsactiviteiten hebben uitbesteed. In elk geval zijn zij beperkt tot het verwerken van uw persoonsgegevens in overeenstemming met onze instructies en, indien nodig, zal er een gegevensverwerkingsovereenkomst worden gesloten, zodat zij verplicht zijn om te voldoen aan alle verplichtingen die worden vereist door de Toepasselijke Gegevensbeschermingswetgeving;
    • Professionele raadgevers;
    • Indien vereist door toepasselijke wet- of regelgeving. Zo staat in BVR 28/06/2019 (Hoofdstuk 3, Afdeling 3, artikel 12, §1, 2°):
      • Persoonsgegevens van cliënten worden alleen gedeeld met de administratie (openbare overheden) indien nodig voor:
        • Berekening van subsidies.
        • Uitoefening van toezicht, conform artikel 63 van het Woonzorgdecreet.
      • Persoonsgegevens van cliënten worden uitsluitend gedeeld met andere zorgaanbieders indien (BVR Hoofdstuk 3, Afdeling 3, artikel 12, §1, 1°):
        • De gebruiker geïnformeerd is en uitdrukkelijk toestemming gaf, zie F51;
        • Dit noodzakelijk is voor zorgverlening;
        • De ontvanger/zorgaanbieder aan het beroepsgeheim onderworpen is.
    • De uitgiftemaatschappij van de dienstencheques m.b.t. de dienstencheques dienstverlening.

    5. Internationale doorgifte

    We zullen voldoen aan de Toepasselijke Gegevensbeschermingswetgeving met betrekking tot het bieden van adequate bescherming voor de overdracht van persoonsgegevens aan ontvangers in landen buiten de Europese Economische Ruimte ("EER").

    In het geval dat we uw persoonsgegevens doorgeven aan een derde land of internationale organisatie buiten de EER, zullen we ervoor zorgen dat uw persoonsgegevens worden doorgegeven aan derde landen die door de Europese Commissie worden geacht een "passend" beschermingsniveau te bieden (een lijst van passende derde landen is beschikbaar op de website van de Europese Commissie), of, als alternatief, wanneer uw persoonsgegevens niet worden doorgegeven aan een land dat een passend beschermingsniveau biedt, zullen we zorgen voor passende waarborgen bij de entiteit die uw persoonsgegevens ontvangt (bijv. de standaardcontractbepalingen van de EU of bindende bedrijfsregels, rekening houdend met aanvullende vereisten met betrekking tot internationale overdrachten zoals aanvullende maatregelen) om ervoor te zorgen dat uw persoonsgegevens beschermd blijven in overeenstemming met de Toepasselijke Gegevensbeschermingswetgeving.

    Als u meer informatie wenst over doorgifte buiten de EU zonder passende bescherming: .

    6. Bewaren van uw persoonsgegevens

    Wij bewaren uw persoonsgegevens niet langer dan strikt noodzakelijk is om de doeleinden te realiseren waarvoor wij de gegevens hebben ontvangen. De bewaartermijnen verschillen afhankelijk van het type verwerkingsactiviteit en het doel waarvoor de persoonsgegevens zijn verzameld.

    Persoonsgegevens die we verzamelen op basis van uw toestemming worden door ons bewaard zolang uw toestemming geldig blijft.

    In alle gevallen kunnen persoonsgegevens langer worden bewaard als daar een wettelijke of reglementaire reden voor is, of korter als u bezwaar maakt tegen de verwerking van uw persoonsgegevens en er niet langer een legitieme reden is om ze te bewaren. Wij garanderen dat uw persoonsgegevens worden verwijderd of geanonimiseerd zodra de bewaartermijn is verstreken.

    Zo bepaalt het Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers 28/06/2019, Hoofdstuk 3, Afdeling 3, Artikel 12:

    “De woonzorgvoorziening, de vereniging, de partnerorganisatie of het project bewaart de persoonsgegevens over een gebruiker minimaal twee jaar na het beëindigen van de zorg en ondersteuning aan de betrokken gebruiker. De woonzorgvoorziening, de vereniging, de partnerorganisatie of het project mag die gegevens tot maximaal vijf jaar na het beëindigen van die zorg en ondersteuning bewaren. Persoonsgegevens kunnen op elektronische wijze worden bewaard.”

    7. Procedure bij data lek

    In geval van een datalek volgen wij de datalekprocedure die werd opgesteld door onze DPO, Cranium: .

    8. Contactgegevens

    Als u opmerkingen of vragen heeft over de informatie in deze Privacyverklaring, of over andere kwesties met betrekking tot onze verwerking van uw persoonsgegevens, kunt u contact met ons opnemen via of op 03 543 92 10. Als u liever per post contact met ons opneemt, kunt u dat doen op het volgende adres: 1, 2180 Ekeren.

    9. Wijzigingen aan onze privacyverklaring

    We kunnen deze Privacyverklaring van tijd tot tijd wijzigen of bijwerken om wijzigingen in onze praktijken met betrekking tot de verwerking van uw persoonsgegevens of wijzigingen in de Toepasselijke Gegevensbeschermingswetgeving weer te geven. Wij zullen dit doen door de bijgewerkte versie op te plaatsen.